غار یخ مراد

غار یخ مراد در ۶۳ کِلومتری کرج¸جاده چالوس¸حوالی روستای آزادبر¸نرسیده به گچسر پس از روستای در روستای کهنه ده و در دامنه کوه های البرز قرار گرفته است . وله می باشد.

 

در سمت شرق جاده پلی وجود دارد که به جاده ای خاکی می انجامد .در کناراین پلی به دوراهی می رسید.سمت شرق روستا به طرف روستای آزاد بر و از سمت غرب به دهانه غار راه دارد.از کناردهکده تا دهانه غار حدودا ۱۰ دقیقه پیاده راه است.

در قسمت جنوب غار رودخانه آزادبر واقع است.دریچه این غار در ارتفاعات کوههای منطقه واقع شده است و مسیرغارعموما شیب دار و رو به پایین می باشد.

ارتفاع این غار از سطح دریا ۲۵۰۰متر می باشد.دهنه این غار ۳مترپهناو ۸مترارتفاع دارد.

در ماههای اسفند و فروردین قندیلهای غار در بهترین وضیعت بسر می برند¸نکته قابل توجه این غارمطبق بودن آن می باشد که در میان غارهای ایران کمتر دیده میشود.

در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف بیش از حدودا ۳۰متر دیده می شود علت نامگذاری غار را می توان اینطورعنوان کردکه مردم بر این عقِده بوده اند که قندیلهای داخل غار مراد و ارزوی انها را براورده می کرده است.غار حدودا ۵۰ میلیون سال تخمین زده شده است.

در مدخل غار سنگ بزرگی وجود دارد که برای ورود به غار باید آن را دور بزنید سپس به تالاری می رسید که سه راه از آن منشعب می شود¸راه اول در سمت غرب پس از حدود۲۰ متر به انتها می رسد.

راه میانی پس از تقریبا ۵۰متر به لبه پرتگاه می رسد که برای داخل شدن به آن باید وسایل فنی کوهنوردی استفاده کرد.

راه سوم زیباترِین قندیلهارا در ماههای سرد سال دارد.پس از طی حدودا۱۰-۱۵ متر راهه سرازیر و لغزنده به شکافی به طول تقریبی ۲متر و عرض۱مترمی رسیدکه از زیرآن پرتگاه عمیقی وجود دارد که با ورقه ای آهنی پلی روی شکاف ایجاد شده است.

تالار دوم برابر تالار اول است¸تالار سوم کمی بزرگتراز تالار دوم ولی بسیارمرتفعتر است.

به غیر از زیبایی ¸تاریکی مطلق و سکوت مطلق غار هم¸وهم و وحشت جالبی دارد.

طول غار:۷۲۴٫۵ متر

عمق غار: ۲۵۰۲ + ۳۰٫۳- متر

قدمت غار به دوره دوم زمین شناسی (50 میلیون سال قبل) می رسد.
جاذبه اصلی این غار تشکیل قندیل های یخی زیبا و منحصر به فرد می باشد که در فصل های پاییز و زمستان شکل می گیرد. این قندیل ها مانند ستون های یخی می باشد که از کف غار شروع به شکل گیری می کند و در برخی اوقات ارتفاع این ستون ها به بیش از 2 متر هم میرسد و بعضا به سقف غار برخورد می کند. این غار دارای دهانه ای به طول 7 متر و ارتفاع 3 متر میباشد که شامل سه دهنه تالار و سه یخچال زیرزمین و هفت حلقه چاه می باشد که در قسمت های مختلف غار قرار دارند . طول تقریبی غار که بدون تجهیزات میتوان پیمود، در حدود 250 متر است.
به گفته اهالی روستای کهنه ده ، در گذشته بیماران با خوردن یخ غار که بطور دائمی و در قسمت های انتهای غار قرار دارد و در هیچ فصلی از سال ذوب نمیشود، بهبود یافته و به این دلیل به غار یخ مراد شهرت یافته است . مناسب ترین زمان برای دیدار از قندیل های زیبای غار در اسفند و فروردین ماه است.
البته به هیچ عنوان بازدید به صورت انفرادی از این غار توصیه نمی شود و حتما باید با راهنما و تجهیزات ایمنی وارد غار شد.

منبع:inkaraj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.