نگاهی به مدیریت فرهنگی کرج

 

مدیریت فرهنگی در شهرستان کرج:

امید است مسئولین امر و صاحبان درایت و ارباب قلم، رسانه‌های جمعی و متصدیان امور فرهنگی و سیاست‌گذاران واقعی کرج بزرگ بتوانند با وحدت و همدلی قوانین شایسته‌ای را مناسب با بافت اجتماعی شهر تصویب و با اجرای به موقع و بهینه آن بر مشکلات فائق آیند (بدیهی است که اگر صادقانه عمل شود مرضی خداوند بوده و مردم نیز خود در این مهم خواهند کوشید)

راستی‌کن کز همه کاری سراست راستـــی مقبول حیِّ داور است *

یقیناً آگاهی دادن به شهروندان محترم و جذب همکاری‌های مردمی می‌تواند حفظ و سیادت عمومی و جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشته باشد. تا آنجا که کرج را به شهری نمونه والگویی مناسب برای سایر شهرهای مهاجرپذیر بدل نماید. امّا لازمه‌ی این امر مهم وحدت و همدلی، صداقت و صفا، لحن ملایم و اجرای مقرّرات مصوب برای همگان به تساوی و همچنین تأمین عدالت اجتماعی خواهد بود. همچنانکه مولای متقیان علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید: «دین را برای اجراء حفظ کن»(۷)

عدالت کن که در عدل آنچه یک ساعت بدست آید میسر نیست در هفتاد سال اهل عبادت را

(صائب تبریزی)

لازم است که متصدّیان امور فرهنگی به دور از هر گونه خودستایی و خودمحوری و تبلیغات نا کار آمد دریافت‌های دیگر فرهیختگان و فرزانگان وفرهنگیان راستین را که با دلسوزی ارائه طریق می‌نمایند بها داده و ثمرات فرهنگی آنها نیز بابهره‌گیری از استعدادهای خداداد همراه با عشق و علاقه در دریافت افقی روشن عاشقانه کوشا باشند.

ندیدم به از عشق در روزگار که عشق است لبخند پروردگار

لیالی به یمن وجودش نهار زمستان ز فیض قدومش بهار*

از آنجا که با لطف خداوند جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفت و اسلام مجدداً در این پهنه از گیتی حیاتی مجدد یافت. ای کاش صادقانه فرهنگ قرآن را بیش از پیش نصب‌العین خود قرار دهیم که خداوند تبارک و تعالی فرموده است:

وَ مَا آتاکُمُ ‌الرَّسولُ فَخَذوُهُ وَ مَا نَهکُم عَنهُ فَانتَهوُا(۸) یعنی آنچه را که رسول خدا(ع) به شما امر می‌کند عمل کنید و از آنچه که شما را از آن نهی می‌کند دوری کنید.(البته بدیهی است که در اجرای آن باید از هر گونه خشونت اجتناب شود و لحن لیِّن را مدِّنظر قرار داد و حَظ و حلاوت را به جوانان نه شرقی-نه غربی و محروم از ملاطفت اسلامی چشانید که فطرتاً جذب خواهند شد و- نه با اعمال سلیقه‌های قرون وسطی- و در آیه دیگری نیز می‌فرماید:

لَکُم فی رَسوُلِ اللهِ اُسوَهٌ حَسَنٌه(۹) یعنی رسول خدا برای شما الگوی خوبی است.

یقیناً مدّعیان امور فرهنگی اگر همگان (از رأس به ذیل) به این مهم بپردازیم و به فرموده‌ی قرآن عمل کنیم می‌توانیم (۱۰) در مشاهده‌ی افقی روشن و جامعه‌ای سعادتمند (و با فرهنگ) بیش از پیش امیدوار باشیم و نه اینکه خدای ناکرده

«خویشتن سیم و غلّه اندوزیم ترک دنیا به مردم آموزیم»

از آنجا که انسان در هر عصر و نسل به الگویی ممتاز و اسوه‌ای متعالی نیازمند است. خداوند درباره رسول گرامی اسلام (ع) فرموده است: وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ(۱۱) یعنی به درستی که تو دارای خلق عظیم هستی.

پس در بعد عملی نیز با دارا بودن بهترین الگو و اسوه (رسول گرامی اسلام، اوصیاء و اولیاء الهی) می‌توانیم طیّ طریق نموده تا به سر منزل مقصود برسیم، چنانچه ملک‌الشّعرای بهار نیز سروده است.

انبیاء حرف حکیمانه زدند از پی نظم جهان چانه زدند

و هدف آنها نبوده است جز تزکیه، تعلیم، هدایت و رشد کیفی جوامع و حیات تکاملی انسان‌ها، از طرفی اولیاءِ الهی نیز که پیروان راستین آنها هستند چنین سیر و سلوکی را پیشه ساخته‌اند. چنانچه حضرت امام خمینی رضوان‌ا… علیه نیز فرموده است:

«قضیه تربیّت یک ملّت به این است که فرهنگ آن ملّت فرهنگ صحیح باشد. کوشش کنید که فرهنگ را فرهنگ اسلامی مستقل درست کنید.»(۱۲)

زدانا بپـــرسید پس دادگـــر که فرهنگ بهتر بـــود یا گـــهر؟

چنین داد پاسخ بـــدو رهنمون که فـــرهنگ باشد ز گوهر فزون

که فرهنگ آرایش جـــان بود زگـــوهر سخن گفتن آسان بــود

گهربی‌هنر زاروخوار است‌و سست به فرهنگ باشد روان تندرست(۱۳)

(فردوسی طوسی)

نتیجه:

از آنجا که ما، همه از خداییم و به سوی او رجعت می‌کنیم (اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیه راِجعوُنَ)(۱۴)

برای ارتقاءِ کیفیت جامعه و رشد و تعالی آن لازم است مفاد فرهنگ دینی را به وسعت تمامی آیات قرآن کریم با گفتار، کردار و پندار شایسته خود مدِّنظر داشته‌باشیم. چرا که بزرگان دین و دانش هر یک به زبانی و بیانی فرموده‌اند:

«ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش»

برای جلوگیری از تطویل کلام به ارائه آیه‌ای بسنده می‌کنم که فرموده است:

فَاَقِم وَجهَکَ لِدّینِِ حَنیفاً(۱۵) روی خود را به سوی دینی کن که حنیف و استوار است.

پس طبق فرامینی الهی ما و همه‌ی مسئولین فرهنگی متفقاً باید در پیشبرد امور فرهنگی شهرمان (کرج) بکوشیم، چنانچه رسول اکرم(ص) فرموده است:

کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مسؤولٌ عَن رَعیَّهِ‌(۱۶)

در خاتمه امیدوارم که اقدام شایسته و بایسته مسئولین امر فراخور جمعیّت کنونی شهرستان کرج بوده و در رشد و شکوفایی فرهنگی شهرمان موازی رشد اقتصادی و توسعه شهری مؤثر باشد؛ و تمنّایی باشد که فرهیختگان، فرزانگان، اندیشمندان، ادیبان و فرهنگیان راستین با ارائه راهکارهای شایسته‌تر و ارشاد خود حقیر و همه تشنگان معرفت را شاد فرمایند. چرا که «حفظ حکومت اسلامی از اهمّ واجبات است»(۱۷)

«دست در دست هم دهیم به مهر میهـــن خویشتن را کنیـــم آباد»

پیشنهادها:

۱-مسئولیّت‌های فرهنگی (این امور مهم در دست اشخاصی باشد که ضمن داشتن تقوا و تعهّد و شجاعت لازم، دارای خلاقیّت بوده، قدرت اجرایی داشته باشند و به دور از هر گونه شعار پردازی واقع‌بین باشند.

۲-برپایی همایش‌ها، کنگره‌ها، سمینارهای غیرتشریفاتی جهت دریافت حقایق تلخ و شیرین و اطّلاع‌رسانی در سطوح عالی برای مسئولین ذیربط با ایجاد زمینه‌ی حق‌گویی و حق‌طلبی و با تأسی از فرمایش حضرت علی(ع) که فرموده‌اند: وَلاتَأخُذکَ مِن لَومَِه‌ لائم(۱۸) یعنی از سرزنش هیچ سرزنش کننده‌ای (در مسیر حق ) نهراسید.

۳-مدد خواستن از معلّمان و دبیران در آموزش و پرورش و استادان در دانشگاه در امر تربیّت انسانی و اسلامی دانش‌آموزان و دانشجویان و ترویج فرهنگ دینی در صحنه‌ی مقدّس دانشگاه.

۴-همگامی و همدلی هرچه سریع‌تر همه نیروهای فرهنگی، امامان جماعت اعضاءِ شورای شهر، ارشاد اسلامی، مسئولین تربیّتی، بسیجی و فرمانداری، مساجد و منابر، با برنامه‌ریزی دقیق در تصمیم‌گیری و اجراء و متقابلاً همیاری و همکاری همگانی در بهسازی محیط، چرا که «فردا خیلی دیر است».

۵-جلوگیری از دین گریزی جوانان و تشویق وجذب آنها به امور دینی با ابتکار و خلاقیّت‌های فرهنگی و تشویق آنها به رعایت مسایل فرهنگی با ایجاد قوانین شایسته‌سالاری.

۶-تفاوت گذاشتن بین افراد شایسته و افرادی که احساس مسئولیت نداشته یا توان انجام این مهم را ندارند.

۷-همچنین تشویق کسانی که در این مهم کوشا هستند. فَضَّل اللهِ المُجاهِدینَ عَلی القائِدینَ اَجراً عَظیماً(۱۹) که خداوند نیز مجاهدین فی سبیل ا… را بر نشستگان و افراد بی‌تفاوت ترجیح داده ‌است.

۸- ترغیب والدین به استعانت و تشویق جوانان به ازدواج به موقع، (رفع سنّت‌های غلط و ترویج سنّت اولیاء ا…)

۹- و از همه مهمتر،کوُنوُا دَعاهَ النّاسِ بِغیرِ اَلسِنَتِکُم(۲۰) مردم را به دین دعوت کنید(با اعمالتان) نه با زبان‌هایتان؛ که فردای قیامت شرمنده نباشیم؛ چرا که خداوند می‌فرماید:

وَقِفوُهُم، اِنَّهُم مَسؤُلوُن، مَالَکُم لَا تَناصَروُنَ.(۲۱)

نگاهشان دارید که آنها مسئولان هستند و بپرسید چرا در امر (پیشبرد دین) یکدیگر را یاری نکردید.

نیکوکار و بدکار در نظر (مسئولان امر) یکسان نباشند. که این کار نیکوکار را در انجام کار نیک بی‌رغبت و بد کار را در بدی‌ها ترغیب می‌کند.(۲۲)

۱۰-اینجانب تصوّر می‌کنم: قرار دادن افراد فرهنگی و فرزانه کنار عزیزان زحمتکش رؤسای اصناف تولیدی، توزیعی و خدماتی و تقویّت بعد فرهنگی در کسبه‌ی محترم نیز در دراز مدت می‌تواند در پیشبرد فرهنگ عمومی شهرستان کرج تأثیر‌گذار باشد.

پی‌نوشت‌ها:

۱-قرآن کریم، سوره اعراف، آیه ۴۳

۲-با الهام از رهنمودهای ارزنده استاد محمّد سلیمانی (از اعضاء هیأت علمی نخستین همایش کرج شناسی)

۳-برگرفته از مقاله جوانان و اوقات فراغت، کوهنوردی در شهرستان کرج، مقاله: ابوالقاسم غلامی مایانی

۴-قرآن کریم، سوره مؤمنون،آیه ۵۳

۵-قرآن کریم، سوره آل‌عمران، آیه ۱۰۳

۶-قرآن کریم، سوره مائده،آیه ۱۰۵

۷-از وصایای علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) نهج‌البلاغه خطبه ۲۴۱

۸-قرآن کریم، سوره حشر،آیه ۷

۹-قرآن کریم، سوره احزاب، آیه ۲۱

۱۰-قرآن کریم، سوره مائده، آیه ۱۰۵

۱۱-قرآن کریم، سوره قلم، آیه ۴

۱۲-فرموده حضرت امام خمینی (ره) در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه مورخه۳۰/۳/۵۸

۱۳-شاهنامه فردوسی، اندرزنامه انوشیروان

۱۴-قرآن کریم، سوره بقره، آیه ۱۵۶

۱۵-قرآن کریم، سوره روم، آیه ۳۰

۱۶-نهج‌الفصاحه، از فرمایش‌های رسول گرامی اسلام (ع)

۱۷-از فرمایش‌های حضرت امام خمینی (ره)، صحیفه نور

۱۸-از فرمایش‌های مولای متقیان علی (ع) در خطبه ۳۱ نهج‌البلاغه

۱۹-قرآن کریم، سوره نساء، آیه ۲۵

۲۰-فرموده علی (ع) به مالک اشتر، نهج‌البلاغه

۲۱-قرآن کریم، سوره صافات، آیه ۲۴و۲۵

۲۲-برگرفته از نامه شماره ۵۳ نهج‌البلاغه، فرمایش مولا علی (ع)

۲۳-اشعاری که با * علامت‌گذاری شده، سراینده آن نگارنده مقاله ابوالقاسم غلامی مایانی است.

منبع:blog.inkaraj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.