موزه های کرج

موزه های کرج/موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج

موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج اولین موزه تاریخ شهر کرج و از نظر تحقیق،‌پژوهش و فعالیت یکی از ١٢ موزه برتر کشور است که دارای یک پژوهشکده و مرکز مطالعات و تحقیقات کرج شناسی نیز می باشد.
این موزه در چهارراه طالقانی کرج- تالارشهیدان نژاد فلاح واقع شده و از ساعت هشت صبح الی ١۶ بعدازظهر پذیرای عموم علاقمندان به فرهنگ و هنر و تاریخ است.
موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج پس از پنج سال کار طاقت فرسای تحقیق و پژوهش توسط “عباس فتاحیان” در تاریخ ٠١/٠٢/١٣٨٨ در این شهرستان افتتاح شد و در تاریخ ٠٧/٠۵/١٣٨٨ مجوز دایم خود را از ریاست جمهوری (احمدی نژاد)‌ و سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری دریافت کرد.
در این موزه که با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج راه اندازی شده،‌ بیش از ۴٠ هزار سند خطی جمع آوری شده که از نظر شمار اسناد جمع آوری شده در رده ششمین موزه ایران قرار دارد.
در این موزه آثار تاریخی و باستانی متعدد به چشم می خورد که مربوط به دوره های مختلف تاریخی می باشد.
این موزه شامل بخشهای مختلفی از جمله بخش اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی است که در بخش اسناد و نسخ خطی انواع طومار به زبانهای مختلف عبری،‌زرتشتی،‌ عربی و فارسی در زمانهای تاریخی مختلف یافت می شود.
انواع حسابهای تجاری،‌ انواع بیاض (دفترچه حساب) ، سند ملکی،‌سند تجاری و سند ازدواج و انواع کتابهای خطی نفیس و قرآن کریم از دیدنی های این موزه به شمار می رود.
وسایل نوشتاری،‌ انواع ادعیه، اسناد دولتی، انواع پاکت نامه و فرمانهای حکومتی مربوط به دوره های افشاریه،‌زندیه و قاجار از دیگر اسناد ارزشمند این موزه است.
موزه مردم شناسی کرج حتی مورد علاقه تاریخ دوستان خارج از کشور نیز هست و تاکنون دو هیات شامل یک گروه بلژیکی و یک گروه کتابخانه ملی فرانسه از این موزه دیدار کرده اند.
شانه و چله بافندگی با قدمت بیش از ١٠٠ سال،‌ خورجین با قدمت ٨٠ سال،‌ انواع چوب سیگار و سرقلیانهای قدیمی،‌ انواع کمربند،‌ عکسهایی از رجال دوره قاجار و اماکن قدیم ایران، و همه و همه را می توان در این موزه دید.
پژوهشکده و مرکز مطالعات و تحقیقات کرج شناسی نیز در این موزه زیر نظر پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کند و در این مرکز کارشناسان به ساخت فیلم و تهیه عکس و گزارش از آثار تاریخی و باستانی و جاذبه های گردشگری کرج اشتغال دارند.
در این پژوهشکده ٢٠ گروه اصلی فعالیت دارند که در زیرمجموعه این گروهها ٢۵٠ نفر از دانشجویان،‌اساتید و هنرمندان همکاری دارند و در پنجشنبه هر هفته از ساعت ١۶ تا ١٨ جلسه ای در محل این مرکز در موزه مردم شناسی کرج تشکیل می دهند و هر جمعه نیز تورهای گردشگری کرج همراه با تحقیق و پژوهش دایر است.

انواع سلاحهای جنگی مربوط به دوران تاریخی مختلف را می توان در این موزه دید که در تصویر زیر تیر و کمان و نیزه مشاهده می شود:

عباس فتاحیان موسس موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج که علاوه براین محقق،‌ نویسنده و شاعر معاصر نیز هست و دارای بیش از ١۴ جلدکتاب است،‌ فتاحیان متولد ١٣۵٧ در ده مصباح کرج متولد شده و در تصویر زیر او را با تمام تقدیر نامه های مختلف و مدالهایش می بینید:

عکس هوایی کرج در سال ١٣٣۵ خورشیدی در موزه مردم شناسی کرج:

گنجینه سکه های قدیمی از دیدنی های موزه مردم شناسی کرج است:

انواع دعا و طلسم های تاریخی در موزه مردم شناسی کرج:

جعبه قلم و جوهردان و جعبه مدارک مربوط به دوره قاجار در موزه مردم شناسی کرج:

قدیمی ترین اشیای موزه مردم شناسی کرج سفالهایی هستند که قدمت آنها به هزاره اول میلاد مسیح می رسد:

استخوان انسانهای باستان که در ارتفاعات سپهسالار کرج پیدا شده است:

کتابهایی که با دست نوشته شده اند و قدیمی ترین این کتابها در موزه مردم شناسی کرج کتاب یوسف و زلیخا است که بیش از ۵٠٠ سال قدمت دارد.

برخی اسناد تاریخی مانند اسناد ملکی و ازدواج که جالب است که اسناد ملکی آن زمان به صورت دفترچه های سند منگوله دار امروزی نبوده و تنها تکه ای کاغذ بوده است و یا در سند ازدواج در دوران مختلف تاریخی با عبارات جالبی روبرو می شویم که دیگر امروز رایج نیست مثل این عبارت در یک سند ازدواج قدیمی که برای خطاب قرار داده شدن عروس آورده شده است: “علیا مخدره عاقله بالغه رسیده رشیده باکره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.