رسوم مردم کرج2

مراسم محلی جا بِنی بَبِردن

بازاء هرهدیه ای، متقابلا هدیهء مناسبی در ظرف آن قرار داده شدهو عودت میشد.
بعنوان مثال؛وقتی خانواده داماد در هریک از اعیاد یا جشنها و شب چله هدیه ای را برای عروس می آوردند، باید خانواده عروس هم برای داماد هدیه ای را در قبال هدیه ایشون برای داماد میبردند که به این عمل جابِنی میگفتند و یک رسم زیبا بود که هم دید و بازدید دو قوم و خویش بوده هم احترام به خانوادها.

همچنین، اگر خوراکی نذری مثل آش یا امثال آن در ظرفی به درب خانه آورده میشد، به هنگام عودت دادن ظرف،درون آن، هدیهء متقابلی قرار میدادند.
<ایزدبین>

شب چله ( شب یلدا)

ایرانیان قدیم شادی و نشاط را از موهبت های خدایی و غم و اندوه و تیره دلی را از پدیده های اهریمنی می پنداشتند.

آیین جشن نوروز ـ جشن مهرگان ـ جشن سده جشن چهار شنبه سوری ـ جشن شب یلدا و بسیاری سنت های دیگر بیانگر این واقعیت است که ایرانیان پس از رهایی از بیدادگری و ستم به شکرانه بازیافتن آزادی جشن برپا می کردند و پیروزی نیکی بر بدی ، روشنایی بر تاریکی و داد بر بیداد را گرامی می داشتند .

شب در دوران کهن مظهر تاریکی و تباهی و وحشت بود ، به همین دلیل مردمان در قدیم سعی می کردند شب هنگام با افروختن آتش و افزودن نور خانه را روشن نگاه دارند تا پلیدی و تباهی به خانه راه نیابد.

 

متل گویی ـ شکلی از شعر و داستان خوانی ـ شاهنامه خوانی ـ سنتی هستند که این روزها به تدریج به خاطرات می پیوندند و یادآور روزهایی است که کرسی گرمابخش روزها و شب های سرد زمستان بود.در آن روزگار که برخی از پدران و مادران ما شمه ای از آن به یاد دارند .
پیرترها برای همه قصه تعریف می کردند و آیین یلدا و شب چله با خوردن آجیل مخصوص ، هندوانه ، انار شیرین همراه بوده است.

جالب است بدانید تنقلات شب یلدا یا همان شب چله همگی جنبه نمادین داشته ودارد در مجمووع نشانه برکت و تندرستی و شاکامی است.انتخاب این میوه ها که بیشتر کثیر دانه هستند به این دلیل است که انسان با توسل به برکت خیزی و پردانه بودن این میوه ها خود را مانند آنها پربار و باروری را در خود افزایش دهند.

تعزیه خوانی

 به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم و صفر و حماسه بزرگ عاشورای حسینی در سال ۶۱ (ه – ق )در کربلا ( عراق امروزی) و به مناسبت ثبت ملی نمایش هنر تعزیه خوانی در جلسه ای با حضور استاندار البرز و محمد رضا پوینده و تعدادی از مدیران کل استان در محرم سال ۱۴۳۳ (ه ـ ق )برابر با ۱۳۹۰ (ه ـ ش) به بهانه اجر نهادن به کار تمام کسانی که از قرنها پیش تاکنون در این دیار( کرج) استان البرز در این نمایش ملی ـ مذهبی ـ علمی ـ دینی سهم داشته اند و به ترویج و احیای آن پرداخته اند و از این بزرگان یادی گردد با اجرای نمایش تعزیه خوانی در حسینیه روستای برغان به نمایندگی از تمام محله های قدیمی استان مانند کلاک ـ طالقان ـ اشتهارد ـ قزوین و دیگر محل ها این هنر به ثبت ملی رسید .

به همین مناسبت تاریخچه ای از تعزیه و هنر تعزیه خوانی که گردآوری شده است تقدیم می گردد(لطفا اینجا کلیک کنید).

دیگر رسوم:

1-برای خواندن دیگر رسومات کرج  اینجا کلیک کنید(دین وآیین،گویش،پوشش،نوروز،عروسی،)

3-برای خواندن دیگر رسومات کرج  اینجا کلیک کنید(تدفین،زایمان وتولد،استقبال از بهار،شیلان کشی)

4-برای خواندن دیگر رسومات کرج  اینجا کلیک کنید(باران خواهی،اتمامِ باران،آش دندونی،گهواره بندان)

5-برای خواندن دیگر رسومات کرج  اینجا کلیک کنیدقسمت (مراسم های ماه رمضان)

6-برای خواندن دیگر رسومات کرج  اینجا کلیک کنیدقسمت (رسم جشن تیر ماه سیزده)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.