قدیمی ترین سمپاش فلزی ایران در کرج

قدیمی ترین سمپاش فلزی ایران در کرج
اشیای قدیمی ، میراث هر کشوری به شمار می روند که علاوه بردارا بودن ارزش تاریخی خود اطلاعاتی از معماری، هنر و خلاقیت پیشینیان را به دست می دهد اما اگر این اشیا از سوی یک کشور خارجی هدیه شده باشد ارزش معنایی و نمادین پیدا می کند.
قدیمی ترین سمپاش فلزی ایران نیز که از سوی کشور روسیه به ایران اهدا شده و هم اکنون در موزه جانورشناسی کرج نگاهداری می شود نیز از همین دست اشیای قدیمی به شمار می رود.
این سمپاش می تواند حاکی از معناهای متفاوتی از اهمیت اقتصادی باغبانی و کشاورزی ایران برای روسیه تا رابطه تاریخی، اجتماعی، علمی و سیاسی ایران با این کشور، داشته باشد.
شاید هم این سمپاش اشاره ای دارد به پیشرفت علمی روسیه در مبارزه با حشرات و یا شاید هم جامعه مصرف زده ایران آن روزگار.
هرچه که باشد این سمپاش فلزی میراثی است از قدیم که برای بسیاری از علاقمندان به میراث، اشیای قدیمی و کارشناسان علم حشره شناسی و زراعت جالب و دیدنی است.
این سمپاش حدود یک متر ارتفاع دارد و با شکل و شمایل حشره کشهای امروزی تفاوت بسیاری دارد و بادیدن آن این تصور پیش می آید که چگونه از این شی سنگین برای سمپاشی استفاده می شده است.
اغلب حشره کشهای امروزی کوچک هستند و برای سمپاشی در مزارع بزرگ نیز از هواپیما یا ماشین آلات خاص استفاده می شود برخلاف این حشره کش که دستی و تلمبه ای است.
دکتر “علیرضا صبوری” ، رییس موزه جانورشناسی کرج دراین باره ا می گوید: اینگونه سمپاش ها امروزه دیگر از رده خارج شده اند و به جای آن از سمپاشهای مدرن از جمله سمپاشهای موتوری استفاده می شود.
به نظر می رسد این سمپاش قدیمی، پیشرفت علمی امروز را به رخ می کشد.
برروی این سمپاش این عبارت نوشته شده است:
برسم یادگاری به پیشرفتهای کامل در مبارزه با ملخ دریایی در ایران در سال 1308-1309 به آقای “جلال افشار” بانی حشره شناسی علمی زراعتی در ایران تقدیم شد.
از طرف متخصصین روسیه پرسخلوپک
به هرحال قدیمی ترین سمپاش فلزی ایران می تواند به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کرج در موزه جانور شناسی مورد توجه مردم قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.