کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی

آنگاه که نخستین خشتهای کاروانسرای شاه عباسی در کرج بنا نهاده می شد تصور اینکه بعد از حدود 350 سال این خطه به کلانشهری با وضعیت فعلی بدل شود، امری محال به نظر می رسید
به گفته کهنسالان کرجی، گسترش این دیار که تا چند دهه پیش “ده کرج” نامیده می شد از نزدیکی همین کاروانسرا آغاز شد و رفته رفته آنقدر بزرگ شد که اکنون در رده چهارمین کلانشهر کشور قرار گرفته است.
در مورد تاریخ و پیشینیه کرج همین بس که یکی از نخستین خشت های دست ساز انسان با قدمتی بیش از هشت هزار سال درمنطقه ای موسوم به تپه ازبکی دراین خطه کشف و چند سال پیش به دبیر کل سازمان ملل هدیه شد.
خطه کرج باوجود این تمدن کهن اما سهم چندانی از آثار باستانی و تاریخی برای ارایه ندارد، موضوعی که کارشناسان و باستانشناسان نیز به آن اذعان دارند.
اکنون ازآن همه شکوه و عظمت گذشته، چند بنای تاریخی که شاید قدیمی ترین آن همان کاروانسرای شاه عباسی باشد، باقی نمانده که به زعم کارشناسان صرف نظر از عوامل طبیعی، دست اندازیهای انسان از یک سو و بی توجهی و حفاظت نکردن آنها از سوی دیگر، زمینه ساز نابودی آنها شده است.
هر چند که طی سالهای اخیر با توسعه صنعت گردشگری و اهمیت آن در اشتغال و اقتصاد، بقایای آثار تاریخی کرج مورد توجه قرار گرفته اما بسیاری از مردم و بخصوص کارشناسان طبیعت کم نظیر این خطه را مرکز ثقل صنعت گردشگری می دانند.
اکنون ١١٠ اثر و بنای تاریخی در این شهرستان تحت حفاظت اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته که نیمی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کاروانسرای شاه عباسی، کاخ سلیمانیه، کاخ ناصرالدین شاه، حمام تاریخی مصباح، مسجد اعظم، پل تاریخی و نیز کاخ مروارید، از جمله ابنیه تاریخی کرج بشمار می روند که می تواند توجه گردشگران را برانگیزد.
با همه بی مهری ها به آثار و ابنیه تاریخی کرج،اما وجود طبیعت کوهپایه ای با چشم اندازهای زیبا، سرسبزی به همراه آبشارها، چشمه سارها، رودخانه ها و آب و هوایی روحبخش، کماکان این منطقه را در زمره کانونهای مهم گردشگری قرار داده است.
از پیست اسکی دیزین گرفته تا قندیل های غار یخ مراد و دریاچه زیبای سد امیرکبیر تا مناظر بدیع سد طالقان، دشت چشم نواز لاله ها و روستاهای سرسبز و مفرح برقان، کردان، آتشگاه، آدران و آبشار “نوجان” و مکانهایی از این دست، همه و همه دارای جذابیتهایی هستند که می تواند درخاطره هر میهمان و گردشگری باقی بماند.
درختان انبوه، رودخانه خروشان، ارتفاعات مناسب پیاده روی، دره های سرسبز، صخره ها و سنگهای زیبا ورنگارنگ، آب وهوای خنک ودلچسب، آبشار وجویبارهای کوچک و باغهای میوه از ویژگیهایی است که بیشتر روستاهای اطراف کرج از جمله شهرستانک از آنها برخوردارند.
اکنون اما وضعیت به گونه ای است که با وجود این همه جذابیت و زیبایی، امکانات رفاهی، اقامتی و پذیرایی و حتی در مواردی راههای مناسب دسترسی به این مناطق وجود ندارد.
گرچه اکنون روستاهای شهرستانک، واریان و گچسر در کرج به عنوان سه روستای هدف گردشگری تعیین شده اند که مطالعات ابتدایی آن برای جذب گردشگر در دست انجام است.
به نظر می رسد با اجرای طرح گردشگری روستاهای هدف، حتی می توان این روستاها را به عنوان مناطق گردشگری طبیعی در جهان مطرح ساخت.
گفته می شود کرج حدود 12 منطقه گردشگری طبیعی دارد.
بسیاری نزدیکی کرج به تهران را یک امتیاز تلقی می کنند، اما کم نیستند افرادی که معتقدند کرج با وجود ویژگیهای شاخص اقلیمی و طبیعی و نیز ظرفیتهای بالای فرهنگی، گردشگری واقتصادی، طی سالهای اخیر زیر سایه پایتخت قرار گرفته است.
سایه ای سنگین و دامنه دار، تا جایی که بسیاری از مردم و حتی کارشناسان و مسوولان، از این خطه به عنوان حیاط خلوت تهران یاد می کنند، در حالیکه به گواه تاریخ، کرج پیشینه ای بس دورتر از پایتخت داشته است و شاید از همین روست که تاکنون از این ظرفیتهای کم نظیر دررسانه ها کمتر سخن به میان آمده است.
به نظر می رسد کرج با هویتی دیرپا و مستقل که خود آمیزه ای نادر و بدیع از جاذبه های طبیعی و ویژگیهای تاریخی است به یک بازشناسی اساسی در عرصه- های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی نیاز دارد که مسوولیت این مهم را علاوه بر خود کرج نشینان، مسوولان کشوری و محلی برعهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.